
Tereza Boučková: Šíleně smutné povídky/ ODEON (2013)
05.09.2013 20:24
Poviedky o vyprázdnení a rôznych druhoch smútku. Možno nie až také smutné ako
našepkáva titul, pretože rovnako ako smútok by ich mohla vystihovať ona prázdnota
a vyprahnutie v stabilných vzťahoch, čo sú stavy, ktoré by ešte vždy mohli pracovať pre
titul tohto poviedkového súboru, no s humorom „v podšívke“ sa predsa len dostávajú
o niečo ďalej.
Tereza Boučková používa veľmi úsporné jazykové prostriedky, ktoré výrazne prospie-
vajú dynamike, nie však na úkor naliehavosti. Poviedky ani pri prehľadnej štruktúrova-
nosti nevyznievajú úsečne, pritom ich prekvapujúco spája tematická linka, o ktorej tu už
bola reč. Vysušené, opustené či opúšťané vzťahy. Malicherné i zásadné rozkoly.
Generačná súdržnosť postáv. Hmlisté šťastie, ktoré už dopredu odkazuje k vytriezveniu.
Akokoľvek názov prvej poviedky, Láska, evokuje červenú knižnicu, opak je pravdou. Táto
poviedka na rozbeh je skutočne smutná, inak smutná ako završujúca poviedka (Přes most)
bolestná, aj keď si hneď na začiatku autorka zo svojej hrdinky logopedicky strieľa. Prvá po-
viedka dokonale predznačuje, ako bude vyzerať celá kniha – spádovité rozprávanie,
v ktorom je na malej ploche povedané všetko. S bonbónikom "dahlovského" prekvapenia
na záver.
Mala som ľahké obavy, že ďalšie príbehy v poradí budú za poviedkou Láska zaostávať.
Nestalo sa. Aj pri určitej monotematickosti, ktorá je spoločným menovateľom
všetkých poviedok, v ktorých sa len jemne menia postavy a ich pohlavná príslušnosť,
je to kniha plná pestrých príbehov. Autorka si vystačí s malými a zdanlivo nepodstatnými
motívmi. Takým motívom môže byť napríklad hluk (Krásné je žít), ktorý sa jej podarilo
rozviesť tak dôsledne, že z vás urobí spolutrpiteľov postavy v zúfalom nedostatku ticha.
Aj zvuk kosačky či motorovej píly sa opakovane objavuje vo viacerých poviedkach. Podobne
ako vidiek a jeho zvláštne zákonitosti. Podobne ako malé zúčtovanie so socializmom
uložené pekne nenásilne medzi riadkami pulzujúceho osobného trápenia. Akoby
mimochodom, ale s o to väčšou razanciou.
Ťažko povedať, ktorá poviedka je najlepšia. Ani čisto subjektívne. Autorka Roku kohouta
v každej z nich s minimom slov otvorila najintímnejšiu zónu ženského a mužského
súženia tak presvedčivo, že sa s nimi počas čítania ťažko lúči a zároveň sa na ne ľahko
zabúda, pretože vás už po niekoľkých riadkoch dôsledne okupuje ďalšia poviedka, no a na
niektorú z prečítaných si spomeniete cez podobnosť prostredia, samotu či
únavu „materiálu“ z rutinného vzťahu, čo by mohlo znieť ako výčitka, keby však autorka
kopírované úskalia každého reálneho partnerstva a každej reálnej samoty a nezabudla
obohatiť o zaujímavé doplňujúce „športy“. Alternatívny únik v poviedke Bouřka, krajne
alternatívny, a preto iný než iné úniky tejto knihy. Cyklistický fanatizmus v poviedke Olok
partner bez humoru v poviedke Anna.
Niekde je praktikom vzťahu žena, niekde muž. Niekde opúšťa jeden a získava druhý.
Nikto však nie je jednoznačným víťazom. Niežeby mi to imponovalo kvôli genderovej
vyváženosti...
S humorom sebe vlastným nasadzuje Tereza Boučková do hry aj ženu, ktorá vo filme
„rozmázla“ istú susedskú kauzu. A že je to žena, ktorá sa zhovievavo pozerá na chlapíka,
ktorý húževnato buduje jej špatnú povesť, je len ďalší bod pre Terezu Boučkovú.
Miroslava Svobodová
—————
Diskusná téma: Tereza Boučková: Šíleně smutné povídky/ ODEON (2013)
Neboli nájdené žiadne príspevky.