Slavný? Díky internetu/Butterflies (2009), Réžia: Ester Brym

14.09.2013 18:22

 

 

Ľuďom, ktorí „vloggerskú“ scénu pravidelne sledujú, prípadne na nej aktívne participujú,

tento film asi nič objavné nepovie. Nezanedbateľný je aj fakt, že štyri roky znamenajú

v evolúcii sieťových pochodov celé veky, čo je mínus pre aktuálneho diváka, ktorému tak

unikli práve tie štyri roky nových skutočností  Pokiaľ však patrí medzi jedincov, ktorí sú

touto scénou absolútne nedotknutí, zrejme ho prekvapí, na čom všetkom sa dá

v súčasnosti budovať popularita a zarábať na živobytie.

Tematickej fantázii autorov vlogov (video blogov) sa nekladú žiadne medze. Presne ako

v klasickom blogu. Človek tu môže doširoka roztvárať náruč (často obmedzenej) fantázie,

pretože sa takmer vždy nájde niekto, kto volanie jeho ega po pozornosti vypočuje. A tak

ľudia na YouTube sledujú civilistov“, ktorí si pred kamerou drhnú zuby, konverzujú

s domácim zvieraťom, komentujú obsah svojho šatníka, pokúšajú sa o spev atď. Hoci, až

také jednoduché to, samozrejme, nie je...

Keďže tu máme najrozsiahlejší publikačný priestor všetkých čias (internet), a vďaka zaň,

pri podrobnejšom prieskume kanálu YouTube nájdeme aj medzi vloggermi ľud, ktorí majú

čo povedať bez ohľadu na mieru bežne chápanej mediálnej anonymity.

Dohodnime sa, že aktérom filmu Slavný díky internetu budeme hovoriť postavy. Takže

postavy z tohto filmu vlastne nič zaujímavé nepredvádzajú. Niekedy je to len odraz

z prázdnoty, rozprávanie o ničom, vtipkovanie o ničom, a oni to v podstate ani nepopierajú.

Myšlienka, okolo ktorej sa film neustále točí, patrí náhlej sláve obyčajných mladých ľudí,

ktorí niečo nakrútili a mali to šťastie, že sa im podarilo osloviť nejakú skupinu

návštevníkov YouTube, ktorí sa už nezabávajú pri televíznych debničkách.

Nevidím žiadny rozdiel medzi krátkometrážnymi „srandičkami“ vloggerov  a jednoduchou

televíznou zábavou. Ak pravidelný divák televíznych estrád spochybňuje úroveň

amatérskeho videa, je to akoby sa „pojedač“ čipsov vysmieval hltačovi hranoliek

(hranolčeky, myslím, v reálnom živote nikto nekonzumuje, však).

Vtipné je, keď si televízia pretiahne populárneho vloggera, ktorý pod dohľadom tv štábu

stratí osobnú suverenitu, alebo keď odporca reklamy buduje svoju nezávislosť práve

na reklame. Aj na to vo filme prišla reč. Počet odberov znamená prítomnosť reklamy.

Prítomnosť reklamy znamená zisk. Zisk znamená nezávislosť. Mohla by z toho vyjsť

celkom absurdná rovnica: reklama = nezávislosť. Nevysvetľujme si však prítomnosť

reklamného banneru na tejto stránke ako jej demonštráciu:)

 

Miroslava Svobodová

 

 

 

—————

Späť



Tvorba web stránok zdarma Webnode