Rozhovor s Igorom Bukovským

14.03.2014 20:19
 Čitatelia, ktorí si už na tomto mieste zvykli na istú monotematickosť výberu literatúry, budú
 
  možno prekvapení, že medzi súčasnou svetovou beletriou teraz "leží" aj nanovšie dielko
 
  Mudr. Igora Bukovského, PhD. Návod na prežitie pre ženu. Je to skrátka kniha z iného
 
  "podnebného pásma", v ktorej beletristické prostriedky prežmurkávajú  len v lúčoch humor- 
 
  ných vstupov.
 
  Vždy, keď do nejakého literárneho či hudobného periodika prepašujem tému jedla/ výživy,
 
  alibisticky to vysvetľujem vlastnou teóriou o tom, že kreatívni ľudia väčšinou pristupujú
 
  s kreatívnym zápalom aj ku gastronómii. A tak, ako sa vo svojom obore nenechajú obalamú-
 
  tiť samozvanými umením, ani v prozaickejšej oblasti potravinárskeho priemyslu sa nedávajú
 
  podviesť stuženými tukmi či prezlečenou múkou. Niežeby medzi nimi neboli aj asketickí 
  
  jedinci, ktorých jedlo skôr zdržuje, ako napĺňa...
 
 
 
  Autor Návodu na prežitie pre ženu (AKV/ 2013) je aj v tejto knihe verný originálnej tran-
 
  skripcii odbornej informácie do civilného jazyka. Kniha má rytmus a spád, na jednom
 
  mieste sústreďuje prísne vyselektované poznatky k témam, ktoré síce stačí zadať
 
  do vyhľadávača, tie však môžu v rôznych variáciách na výklady a vysvetlenia nabrať až
 
  loterijný charakter. Aj o tom bude v tomto rozhovore reč.
 
 
 
  Dnes sme tu hlavne kvôli vašej novej knihe. Nie je ťažké, pri tom počte titulov,
 
  ktoré už máte za sebou, neopakovať sa?
 
  Neopakovať sa? V čom? V názve, alebo vo vete?
 
 
  V informáciách.
 
  Nemyslím. Jednak výskum prináša stále nové informácie, ktoré sa dajú pre mňa už niekam 
 
  zaradiť, kategorizovať. Mne sa tie veci proste za dlhé roky štúdia spájajú, rozširuje sa 
 
  celá tá informačná štruktúra. Aj v mojich registroch v ambulancii, myslím v poličkách 
 
  a tak, ale aj v hlave. Ukázalo sa mi tiež - po tých rokoch a pri tých knihách, že štýl, ktorý
 
  používam, je pre ľudí prijateľný a zrozumiteľný. Takže toho štýlu sa držím.
 
  A informácie sa dajú, nevravím, že prinášať donekonečna nové a nové, ja sa o to ani 
 
  neusilujem, ale skôr ich uvádzať v nových kontextoch.
 
  A potom - aj život sám prináša množstvo podnetov, na ktoré treba reagovať a s ktorými sa 
 
  treba vysporiadať. Napríklad momentálne je tu nejaký paleotrend a sú tu také všelijaké 
 
  mýty ako kokosový tuk, agávový sirup, kozie mlieko, ale aj veľké témy ako epigenetika. 
 
  Proste veci, ktoré ma stále držia v strehu a baví ma to naštudovať. Práve kvôli tým 
 
  najnovším trendom, ktoré sú ale skutočne také, že high science – a to je genetika 
 
  a epigenetika, som si teraz objednal niekoľko veľkých, ťažkých a drahých kníh. A zaujímajú 
 
  ma oblasti, ktoré sa vynárajú a zjavujú a otvárajú sa nám ďalšie obzory. Takže za tou mojou 
 
  prácou je aj veľký objem štúdia. A úrovní, ktoré dnes to poznanie prináša, je toľko, že, či 
 
  už sa zaradíte na molekulárnu úroveň, alebo na takú úroveň makro, že už sa to dá vidieť na 
 
  tanieri, tak je toľko zaujímavých vecí, že sa toho opakovania ani neobávam.
 
  Aj ste ju držali, tú knihu, v ruke?
 
 
  Samozrejme, mám ju aj tu, v taške... 
 
  Úprimne. Ja keď vidím medzi knihami návod na čokoľvek, tak sa doňho nepozriem. 
 
  Keďže vás nejakou sprostredkovanou formou - cez literatúru - poznám, tak sa 
 
  toho nebojím. Know - How knihy inak nemávajú vysokú úroveň.
 
  Áno, ale viete, čo je zaujímavé? Že keď som vydal knihu Návod na prežitie pre muža v roku 
 
  2006 prvý krát, tak vtedy existovali iba návody na použitie práčky a umývačky, a v knihách to  
 
   nebolo. A teraz sa, zrazu, objavilo toľko návodov, dokonca aj niektorí slovenskí autori použili  
 
   slovo návod do názvu svojej knihy. 
 
 
   Moment, tak potom ste tu priekopníkom návodu.
 
   Takto som to nechcel povedať. Ale pravda je, že prišla vlna "návodov“ a som rád, že som  
 
   bol pri jej zrode. Pri tejto knihe pre ženy som si uvedomil, či už to slovo nie je sprofanované,   
 
   vy ste to tiež naznačili, ale ja som si povedal, že nemôžem ustúpiť z mojej línie – Návod na  
 
   prežitie pre muža, Návod na prežitie pre bejby... A tak som sa rozhodol, že použijem znovu  
 
   toto slovo. Pri publikovaní Návodu na prežitie pre muža v roku 2006 som si sformuloval svoj  
 
   vnútorný vydavateľský a autorský itinerár, ktorý by mal pokračovať, teda po tom Mužovi,  
 
  Bejby a Žene... možno ešte Návodom pre seniorov a Návodom pre športovcov. Hovoria mi,  
 
  že aj tínedžeri, to chceme! 
 
 
  Ja so práve chcela povedať, že tu vypadla jedna veková kategória - tínedžeri. 
 
  Nie, ona nevypadla. Ja tu však zase nemôžem suplovať úlohu aj Ministerstva školstva... 
 
 
  Aj zdravotníctva...
 
  Áno. Ja sa snažím, robím, čo môžem a robím to tak, ako ma to baví, tak, ako vládzem.  
 
  Neviem, či k nejakým ďalším knihám ešte dôjde. Momentálne sa cítim strašne unavený,  
 
  vyhorený a vypísaný.
 
 
  To je prirodzené, pretože tá kniha je relatívne objemná. 
 
  A trvalo mi to deväť mesiacov. Tiež sa mi smejú, že to je zase nejaký marketingový ťah. No  
 
  nie je, proste to trvalo deväť mesiacov ako tehotenstvo. Ale mňa to písanie a produkcia kníh  
 
  fakt baví. Pre mňa je úžasné na tom to, že nie som len v pozícii autora, ktorý je naháňaný 
 
  vydavateľom, ale že ja si tie knihy v podstate celé vymyslím a nakoniec mám tú odvahu 
 
  dať to do tlačiarne. Pracujeme ako veľmi malý, ale veľmi funkčný tím. Spolupracujem 
 
  s jazykovou korektorkou (Darina Matisová) a s grafikom (Vladimír Pakši), ktorí sú úžasní, 
 
  milí, fantastickí, zodpovední ľudia. Častokrát potrebujem aj fotografku (Jana Ardanová), tá je 
 
  tiež zvyčajne stabilná. Nič z toho by však nefungovalo bez mojej nenahraditeľnej asistentky 
 
  Vierky Pašiakovej.
 
  Vyhovuje mi práca v malom tíme, pretože je to také rodinné a navyše sa tak vyhneme 
 
  zbytočne dlhým diskusiám a dohadom. Ja si to celé vymyslím, tak producentsky: text, 
 
  grafiku, obálku, fotografie... Samozrejme, ja to viem len škaredo nakresliť, ale môj grafik 
 
  to vie výborne urobiť a fotografka nafotiť. Takže toto nie sú žiadne kúpené, alebo dokonca 
 
  ukradnuté fotky z fotobanky. To sú veci, ktoré majú svoj príbeh. Dokonca v prípade Návodu 
 
  na prežitie pre bejby je na obálke taký maco, ktorý je fakt obrovský, pretože ten chlapec 
 
  vedľa neho má dva roky. Toho maca som hľadal asi pol roka. Až som ho nakoniec objavil 
 
  na Amazone, tak som si ho dal poslať, ale keďže už sme to potrebovali veľmi rýchlo, prišiel 
 
  letecky a to bolo drahšie ako celý maco. Má na sebe našité záplaty, ktoré som mu vystrihol 
 
  a dal našiť. Keď fotografka urobila kasting a mali sme vybrané dieťa, kúpil som mu oblečenie 
 
  a fotilo sa. A potom sme ešte s fotografkou robili fotografie toho maca, ktoré sú použité 
  
  v knihe ako ilustrácie k jednotlivým kapitolám. Možno stojí zato občas odkryť aj takéto 
 
  pozadie, lebo v tej chvíli to už možno aj pre čitateľa má trošku inú cenu. Je to osobnejšie. 
 
  Keď si to potom pozriete a listujete a vidíte, ako ten maco drží farebnú vrtuľu v rukách 
 
  a kýva vám rukou... 
 
  Pre mňa je na celej práci to úžasné, že sa nemusím s nikým hádať o tom, ako sa to urobí, 
 
  kedy sa to urobí, kto to urobí a tak ďalej. Je to veľmi náročné, lebo plníte mnoho funkcií, ale 
 
  je to pre mňa fascinujúce. Je to oveľa väčší zážitok, aj adrenalínový, povedzme, ako bungee 
 
  jumping. Verte mi, vydávať a predávať knihy na Slovensku – to je fakt veľký adrenalín!
 
 
  Kedy píšete?
 
  Ja píšem v noci, väčšinou. Od malička mám, čo sa kreatívnej práce týka, režim nočnej sovy. 
 
  Cez deň nie som schopný veľmi kreatívne pracovať. Takže keď sa o deviatej začnú vypínať 
 
  svetlá a svet, tak ja sa vtedy zapínam. A píšem častokrát až do rána.
 
 
  To trošku odporuje tomu zdravému životnému štýlu.
 
  Neviem s tým nič iné urobiť, proste ja cez deň nie som schopný... Keď už je veľmi zle, tak 
 
  samozrejme potom musím aj cez deň pracovať aspoň v tom zmysle, že si študujem, chystám 
 
  si podklady, poznámkujem si nápady a tak, ale nie som schopný cez deň písať. To proste 
 
  fakt nejde. 
 
 
  A je to rušivými elementmi?
 
  Nie, myslím, že o to v tomto prípade nejde. Skôr som to „zdedil“ – videl som to u mamy aj 
 
  u otca. Takto to nejako bude. Lebo to je taká tá genetika v úvodzovkách, ktorá sa získava 
 
  tým, že ako deti všetko pozorujeme, nasávame a napodobňujeme. Keď žijete s rodičmi, ktorí 
 
  v noci pracujú a píšu alebo niečo tvoria, tak to máte na celý život aj vy.
 
 
  Ale vráťme sa ku knihe. Prvé, čo by ma ako potenciálneho čitateľa odradilo, by bolo 
 
  asi to, že ste začali kožou, nechtami, vlasmi, pretože by som ju pokladala za nejakú 
 
  bežnú príručku pre ženy. Pochopiteľne to tak nie je a aj tieto kapitoly idú dosť do hĺbky. 
 
  Ale chcem sa spýtať, či je to téma, ktorú ste chceli mať čo najrýchlejšie za sebou, 
 
  alebo je to téma, ktorá len mala priameho adresáta knihy, ženu, spoľahlivo nalomiť?
 
  No, toto je dobrá otázka, ale ja neviem, či na ňu mám nejakú sofistikovanú odpoveď. 
 
  Rozhodne tie kapitoly nevznikali tak, ako sú tam zoradené teraz. Pretože to proste tak nie je.
 
 
  Takže chronológia je iná. 
 
  Áno. To, ako to vznikalo, je iné. Teda to poradie, v akom to vznikalo je iné, než je v knihe. 
 
  To už sú také tajomstvá z môjho zákulisia. Na rozdiel od, povedzme, autora detektívky alebo 
 
  románu, ja nemusím písať ten text tak postupne.
 
 
  Ono, ani tá kniha sa nemusí čítať postupne. 
 
  Presne tak.
 
 
  Ja som ju tiež čítala z rôznych kútov.
 
  Fajn. Vy si možno celý život neotvoríte nejakú jednu kapitolu, ktorú nebudete potrebovať. 
 
  Takže aj v tomto mám, povedzme, výhodu. Z druhej strany je to potom náročnejšie ustrážiť, 
 
  aby, keď dávam odkazy na jednotlivé kapitoly, alebo sa odvolávam na iné časti a texty, nič 
 
  nevypadlo, aby som vás neposlal do slepej ulice. Keďže to písanie trvá niekoľko mesiacov, 
 
  tak sa to môže ľahko stať. Preto všetky tie odkazy znovu overujeme, kontrolujeme – je to 
 
  naozaj mravčia práca. 
 
  No ale v knihe pre muža celý text začínal kapitolou Oko. A ja som si povedal, že nechcem 
 
  znovu začínať okom, že koža je ten prvý, pre mňa určite, ten prvý priamy kontakt so ženou.
 
 
  A keby ste začali naozaj tou najnepríjemnejšou témou, bolo by to pH?
 
  Vy to máte ozaj načítané celé. Nie, určite nie. Zase prezradím niečo zo svojho súkromia. 
 
  Viete, alkohol nepijem, ale bola jedna kapitola, pri ktorej som si musel naliať pohár vína. 
 
  A nie hneď na začiatku, ale po troch dňoch, keď už som mal pocit, že už to dávno malo 
 
  byť skončené. A ja som sa stále potácal niekde uprostred tých príprav a rozpísaného textu 
 
  a nejako som nevedel, ako to celé urobiť. A teraz moja otázka. Ktorá to bola kapitola? 
 
  Skúsite si tipnúť?
 
 
  Netuším. Ja by som tipovala práve tú o pH.
 
  Nie, tá bola veľmi jednoduchá, ľahká a rýchla záležitosť. Bola to kapitola Cukor and Co. 
 
  Kapitola o sladidlách. Takže vidíte, že to teda nebola žiadna problematická kapitola ako, 
 
  povedzme, Pohlavné orgány, alebo niečo, čo by človek asi čakal. Ale pre mňa to bol ten cukor. 
 
  Ja som o tom toľko naštudoval až som sa už potom v tom začal úplne strácať a bol som 
 
  v jednej chvíli trochu bezradný.
 
 
  Nebolo to práve tu aj tým pocitom, že by ste sa mohli opakovať? Pretože o cukre
 
  ste už povedali viac ako dosť...
 
  Nie, nie. Bolo to preto, že som mal strašné množstvo informácií a nevedel som presne, ako
 
  s tým celým naložiť. Vlastne sa mi vtedy stalo to, pred čím často vystríham iných ľudí. Že 
 
  hromadenie informácií neznamená mať lepšie informácie a urobiť lepšie rozhodnutie. To 
 
  sa veľmi často ľuďom stáva. Utopia sa v záplave informácií, ktoré sú nielen protichodné a 
 
  rozporuplné, ale je ich tak veľa, že nakoniec už nevedia, čo s tým majú urobiť. Tak ja som si 
 
  potreboval naliať pohár vína a zobrať to skratkou ku koncu kapitoly Cukor and Co.
 
 
  Keď už hovoríte o šírke a zvýšenom nánose informácií, možno teraz vyvrátime 
 
  argumenty niektorých ľudí, ktorí tvrdia, že tento typ kníh je zbytočný, pretože 
 
  dnes sa už všetko dá nájsť na internete.  
 
  Áno, aj s týmto som sa už stretol, samozrejme. S takýmto názorom, ktorý ľudia anonymnne
 
  niekde napíšu. Pracujem však veľmi zodpovedne a poctivo. Nie, nerobím si nárok na 
 
  dokonalosť, ale veľmi si dávam záležať na všetkom, čo pustím z ruky. Napríklad k tejto knihe 
 
  som si tiež nakúpil a preštudoval veľa špecializovaných kníh, jedna z nich má dokonca 2400 
 
  strán. Text, ktorý vzniká na základe môjho štúdia a praxe, má štruktúrovaný charakter, preto 
 
  môže mnohým pripadať, že je z internetu. Lenže ja som takto napísal aj Knihu pre muža.
 
  A práve tento štýl podania informácií bol prijatý a ocenený. Nemál som dôvod meniť ho len 
 
  preto, lebo internet tu už rozprestrel svoje všemocné krídla a mnohí ľudia sa v ňom stratili. 
 
  Beznádejne, zavrela sa za nimi zem. 
 
 
  Informácie má dnes k dispozícii každý, len záleží od toho, z ktorého konca ich chytí. 
 
  To by tu potom bolo múdrych ľudí, že?
 
  Tak veru. A druhá vec je, že kto si to aj skutočne naštuduje. To najdôležitejšie sú však zdroje 
 
  – ako máte vedieť, čomu na tom internete veriť? Preto stále čítam veľa kníh, sledujem 
 
  výskumné trendy a objavy. A poznám tiež niektorých dobrých autorov, nevravím, že 
 
  všetkých; poznám väčšinu dobrých pracovísk. Viem, čo si mám vybrať. Aj na tom internete. 
 
  Viem, čo si mám vybrať; viem, čomu môžem veriť. Takže v tomto mám možno výhodu, 
 
  alebo trochu inú pozíciu.
 
 
  Čo hovoríte na Raw Food? Tam som z jednej kapitoly, myslím, že o detoxikácii, 
 
  pochopila, že tomu asi nie ste stopercentne naklonený.
 
  No, tak to je ďalší moderný trend... On už vlastne moderný ani nie je, pretože to tu už 
 
  všetko bolo. Tu už naozaj všetko bolo, len sa to zakaždým inak volá. Raw Food je v podstate 
 
  staré frutariánstvo. Pozrite, človek, ktorý chce jesť len surovú stravu, prichádza o potraviny, 
 
  ktoré sa nedajú jesť v surovom stave, čo je podľa mňa veľká škoda, pretože musíte škrtnúť 
 
  napríklad takmer všetky strukoviny - v surovom stave nie sú bezpečné a vhodné. Z druhej
 
  strany vieme, že existujú látky, ktoré sa po tepelnej úprave v potravinách lepšie vstrebávajú 
 
  – karotenoidy napríklad, či vápnik a železo zo špenátu. Vápnik sa z rôznych listových zelenín 
 
  vstrebáva niekoľkonásobne lepšie po tepelnej úprave. Je však pravda, že keď jete paradajku 
 
  surovú, tak získate veľa C vitamínu. A keď jete paradajkovú polievku, získate oveľa viac 
 
  lykopénu. Aj preto si myslím, že je fajn mať v strave veľa surovej zeleniny, ale vôbec nie 
 
  je na škodu, keď sa v nej vyskytuje aj dusená, či blanšírovaná. Hovorievam - Nevarte to 
 
  na kašu, zelenina chutí lepšie, keď je aj po uvarení trochu chrumkavá. Veď tak, ako má 
 
  asi nejaký dôvod, že bol vyšľachtený ľadový šalát, lebo je chrumkavý, tak má zmysel 
 
  neuvariť brokolicu na kašu, ale iba tak al dente. Keď to chrumká, že je to pre naše zmysly   
 
   atraktívnejšie.
 
 
   Poďme ešte späť k deťom, i keď by sme prechádzali skôr k inej knihe. Ale toho 
 
  som sa chcela dotknúť. Čo vplyv rodiny na výživu, na stravovacie návyky?
 
  Obrovský.
 
 
  Ako sa dá zabrániť vonkajším vplyvom - podstrkovaniu takzvaných lacných  
 
  sladkostí, čo vy často spomínate?
 
  Pretože som tým sám prešiel. Takže je mi to veľmi blízke.
 
 
  Ako sa teda brániť „podplácaniu“ jedlom, ktoré by ste dieťaťu v ideálnom prípade  
 
 nedali? Lenže to dieťa zase nemôže byť úplne odseknuté od okolitého sveta, 
 
 pretože by žilo v izolácii.
 
  Áno, presne tak.
 
 
  Dá sa tomu vôbec nejako zabrániť?
 
  Ja si myslím, že treba zase ten zdravý rozum do hrsti, treba trošku nadhľadu a treba sa 
 
  spoľahnúť na to, že keď dáte dieťaťu svoj vlastný príklad v tej najlepšej možnej podobe, tak 
 
  bude pre vaše dieťa taký silný a tak hlboko vpísaný, že aj keď sa zjavia nejaké, povedzme, 
 
  pubertálne turbulencie, pretrvá a dieťa sa k nemu nakoniec vráti... Ak my nemôžeme jesť
 
  ideálne, nemôžeme očakávať, že naše deti budú jesť ideálne a nemôžeme ani chcieť udržať 
 
  naše deti žiť a jesť v nejakých ideálnych podmienkach. Toto je život. To je realita. Zvonka 
 
  prichádzajú takéto, pre niektorých z nás, aj rušivé vplyvy. Musíme akceptovať, že to tak je. 
 
  Že to sa naozaj nedá úplne izolovať, lebo potom je to už neuróza. Povedal by som, že to 
 
  je skutočne o tom, ako dieťa naučiť robiť veci najlepšie, ako sa robiť dajú. A to platí nielen 
 
  o strave. A naučiť ich byť odolným človekom, ktorý pozná svoju vlastnú hodnotu. Vedieť, 
 
  prečo určité veci robím takto, a byť odolným voči tomu, čo mi okolie potom začne k tomu 
 
  prinášať. Myslím rôzne ataky a posmech a všetko to negatívne. Treba vedieť, že prečo a ako 
 
  a potom pevne stáť... Ale myslím si, že najľahšie sa to podarí zvládnuť tomu dieťaťu vtedy, 
 
  keď je to také prirodzené, keď v tej rodine je to tak, a nie je to inak. Keď sa na nič nehráme, 
 
  keď sú veci skutočné a pravdivé. Keď nie je rozpor medzi slovami a realitou. A nikto o tom 
 
  nerozpráva, nikto ho nenúti, nikto ho nepresviedča, že toto musíš jesť... Toto všetko treba 
 
  povedať dieťaťu v obchode, na poli, v záhrade, ale nie pri stole. A pre dieťa budú potom 
 
  takéto veci veľmi prirodzené. Neviem si to predstaviť nejako lepšie.
 
 
  Lenže v rámci skleníka to síce funguje, ale mimo ten skleník rodiny je to inak.
 
  Hm, práve som sa snažil povedať: Nevytvárajme skleník.
 
 
  Ale to okolie človek predsa len veľmi neovplyvní.
 
  Robte veci najlepšie, ako viete, a tým už bude aj vaše dieťa naformátované na to, čo má 
 
  robiť. A zase hovorím, že to platí nielen o výžive... A súčasne tým bude aj „imunizované“, 
 
  do istej miery, voči všetkým negatívnym vplyvom. A keď raz príde dieťa s tým, že, tam sme 
 
  mali McDonald alebo hamburger alebo niečo, čo ste mu vy nikdy nedali, tak žiadna panika, 
 
  prosím. Dobre si premyslite, či vaše zdesenie alebo hnev pomôžu vášmu dieťaťu a či to bude 
 
  v tej chvíli tá najlepšia lekcia.
 
 
 
  Vy vôbec často hovoríte u tom, že u nás je kultúra založená...
 
  Nastavená. 
 
 
  Nastavená na tento formát. Že babička neprinesie dieťaťu omaľovánku, povedzme,  
 
  ale v rovnakej cenovej kategórii mu prinesie napolitánku, napríklad.
 
  Alebo, že vyzdvihne dieťa zo škôlky a namiesto toho, aby sa s ním šla hrať, tak robia 
 
  palacinky.
 
 
  Tak aj my robíme palacinky. Rozdiel je len v tom, že z celozrnnej múky.
 
  Na palacinkách ako takých ja nevidím nič zlé. Hovorím skôr o tom, že sa láska, spoločnosť,
 
  priateľstvo a blízkosť sa veľmi často spája s tým, že sa buď nakupuje jedlo, pripravuje 
 
  jedlo, alebo sa to jedlo konzumuje. Alebo sa ide do cukrárne, alebo na zmrzlinu... Malo by to 
 
  vyzerať skôr takto - Poď, ideme sa spolu bicyklovať, ideme si spolu maľovať, ideme si spolu
 
  modelovať. V našej kultúre by bolo zvláštne, keby stará mama vyzdvihla dieťa zo škôlky 
 
  a zobrala ho do parku, kde by išli pozorovať mravenisko. To by bola taká dosť neštandardná 
 
  stará mama. Alebo starý otec, ktorý by zobral vnúčika zo škôlky a zobral by ho do parku
 
  zbierať gaštany a robiť si tam gaštankov. To sú dnes už veľmi výnimoční dedkovia.
 
  Ja som takého mal. 
 
 
  Dnešní dedkovia sú možno aj viac zaneprázdnení – ako napokon všetci.
 
  Ale hovorím o tom, že keď už idú do škôlky po svoje vnúča, tak radšej s tým, že ideme spolu 
 
  niečo dobrodružné podniknúť, a nie robiť palacinky.
 
 
  Ani tie neurobí každý. Ja viem, beriem to doslova. Ale ono je jednoduchšie kúpiť 
 
  nejakú tyčinku, pretože to je pársekundová záležitosť. U tých palaciniek by som
 
  to videla tak, že im starý rodič aspoň venuje svoj čas.
 
  To je pravda, ale stále je to o tom jedle. Iba o tom jedle. To je ten problém.
 
 
  Na druhú stranu, vy ste napísali takú krásnu kapitolu o čokoláde, a teraz to vyzerá, 
 
  že tým skoro pohŕdate.
 
  To rozhodne nie, čokoládou rozhodne nepohŕdam. Čokoláda je úžasná vec. Už len preto, 
 
  že som na nej závislý:) Ale naučil som sa jesť horkú, a keď som to ja dokázal, dokáže
 
  to každý. A je to o tom, ako som tam napísal, že či bude čokoláda váš otrokár, alebo váš 
 
  kamarát. 
 
 
  Ale tá kapitola je pojatá naozaj veľkoryso.
 
  Páči sa vám?
 
 
   Mne sa páči. Veľmi úsmevná. Takže áno. Ale vráťme sa k tomu, že kultúra je
 
   u nás nastavená tak, ako sme to pred chvíľou prebrali. Že je to teda naozaj o tom jedle.  
 
  Áno. Ja zvyknem tiež povedať, že keď ľudia v Holandsku oslavujú narodeniny a stretne sa 
 
  rodina a kamaráti, tak sa stretnú niekde na lúke. Prídu tam na bicykloch, na kolieskových 
 
  korčuliach a zahrajú si bedminton. Každý zje to, čo si donesie. Je to pre nás strašne 
 
  nezvyčajné. Ale zvyčajne to takto prebieha, naozaj. Ten, kto oslavuje, tak donesie nejakú 
 
  fľašu, nejakú rozmrazenú tortu z obchodu, ale je to hlavne o tom, že sú ľudia spolu. Hrajú 
 
  sa, zasmejú sa, rozprávajú sa a strávia nejaký čas spolu a zase ide každý domov. U nás je to 
 
  len o tom, že sa to chystá, varí, pečie, potom sa ľudia stretnú pri stole, rozpráva sa o tom, 
 
  aké to je, ako sa to urobilo; kuchárka bedáka, že sa jej niečo nepodarilo, a toto jej prihorelo. 
 
  Všetci sú síce spokojní, ale ona sa musí prejaviť, že s niečím nie je spokojná. Všetci sa 
 
  najedia, napchajú a potom tam pri stole sedí napríklad dvanásť odkrvených mozgov, ktoré si 
 
  nemajú čo povedať.
 
 
  Takže konverzácia je tiež utlmená.
 
  Takmer typické slovenské nedeľné popoludnie. 
 
 
  Vy máte skúsenosti aj s prípravou receptov. Zdravá výživa a gurmánstvo. Nebije sa to 
 
  navzájom?  A vôbec. Čo hovoríte na gurmánstvo?
 
  Gurmán je človek, ktorý sa prežiera a gourmet je...
 
 
  Tak gourmet. To je ďalší level. Ja viem.
 
  Gourmet je ten človek, ktorý má rád dobré jedlo. To nie je na vašu adresu, to je na adresu 
 
  väčšiny slovenských médií a narábania s cudzími slovami. Gurmán je totiž ten, kto 
 
  sa potrebuje najesť do prasknutia. Stačí si pozrieť nejaký francúzky slovník. A gourmet 
 
  je ten, ktorý má rád dobré jedlo. A tu je ten rozdiel: jedlá z mojich kuchárskych kníh, 
 
  nevravím, že všetky, musia chutiť každému, ale sú tam jedlá, o ktorých mi niektorí ľudia 
 
  povedia - toto je fantastické, to si robíme, to aj môj muž, ktorý nikdy nič také nechce, tak to 
 
  strašne miluje. Takže zdravé jedlá môžu byť naozaj veľmi chutné. Aj keď sú jednoduché. 
 
  Tento rok v januári som účinkoval v televíznej kuchárskej relácii na Slovenskej televízii, 
 
  Tajomstvo mojej kuchyne, u pani Magálovej. Pripravil som svoj vlastný originálny recept, 
 
  ktorý som vymyslel špeciálne pre tú príležitosť. A nie je to nič zložité: celozrnná cestovina 
 
  s bielou cibuľou, lahôdkovým tofu a čiernymi olivami – keď to veľmi zjednoduším. A ten pán 
 
  predseda poroty Pavel (Pavel Pospíšil) to vám je veľmi náročný kuchár, ktorý má ako jediný 
 
  z československých kuchárov michelinovskú hviezdičku. A on bol z toho úplne nadšený. 
 
 
  A nehral to?
 
  Nemyslím, že je to človek, ktorý niečo hrá. On naozaj nie.
 
 
  To už je potom od takého človeka poklona. 
 
  To práve áno. Ja som si tiež povedal, že toto bolo veľké vyznamenanie. A že sa mi to tam 
 
  tak zrovna podarilo... Ale chcel som tým skôr ilustrovať, že aj veľmi jednoduché jedlá 
 
  môžu byť veľmi chutné. Dnes jedna gastronomická vetva smeruje práve k tomu – kvalita, 
 
  jednoduchosť a pôžitok. Aj Jamie Oliver ide napríklad týmto smerom, že varí jednoduché 
 
  jedlá, ktoré sú výborné.
 
 
  On tiež v minulosti, keď sa naňho napojím, narazil na to, že kuchárky v Británii nevedia 
 
  variť, ale len zohrievať a fritovať. To je jedna vec...
 
  Aj v Amerike. 
 
 
  Aj v Amerike. A keď ich takzvane preškolil, tak narazi na druhú, oveľa väčšiu bariéru,  
 
  že deti nechcú jesť skutočne varené jedlo. Povedzme, že to jeho jedlo nie je stoper-
 
 centne zdravé, ale snaží sa používať...
 
  Kvalitné suroviny.
 
 
  Kvalitné suroviny, mať v jedálničku zastúpenú zeleninu...
 
  Aj keď v tomto trebárs zase vieme, ale to už je skôr odborná téma, že mrazená zelenina 
 
  býva často kvalitnejšia ako surová. Hovorím však mrazená zelenina, nie polotovary.
 
 
  Tu bola reč o rybích prstoch a "hranolkách"...
 
  Áno, ja viem. Jasné. Ja len chcem pripomenúť, že mrazená zelenina môže byť častokrát 
 
  hodnotnejšia ako čerstvá. Lebo sa zmrazí veľmi rýchlo po zbere. Kým tá čerstvá stojí 
 
  niekoľko dní po ceste a v obchode a u vás v chladničke, kým ju zjete.
 
 
  To pozná každý, kto má záhradu a odtrhne si ten hrášok a vie, že o päť, šesť 
 
  hodín už to nie je ono. 
 
  Čokoľvek. Paprika, paradajka, marhuľa, čokoľvek.
 
 
  Mrkvu „zohýbame“ už na druhý deň, takže preto je ju treba vykopať tesne pred použitím, 
 
  kým tá z marketu vydrží pekná relatívne dlho. 
 
  To ale nie je nevyhnutne chémia, skôr lepšie technológie, ako to všetko uskladniť. Aj počas 
 
  transportu, aj počas toho skladovania. Tam ja teda nevidím zase nejaký zásadný problém. 
 
  Keď vy vytiahnete v záhrade mrkvu, tak jej prerušíte korene a príjem vody a niekde ju 
 
  položíte, no tak schne. Oni ju nenechajú v takých podmienkach, v akých ju necháte vy. 
 
  Veľkovýroba využíva podmienky, ktoré sú už nastavené technologicky, nie chemicky. 
 
  Technologicky z hľadiska teploty, vlhkosti a regulácie prirodzených procesov dozrievania. 
 
  Banány napríklad, ktoré tam kdesi nasekajú mačetami totálne zelené a naložia ich do lodí, 
 
  tak sú balené tak, aby ten etylén, ktorý uvoľňujú ako svoj regulačný plyn na dozrievanie, 
 
  bol odsávaný, a tým pádom nedozrejú. A potom sa zase tu, v dozrievacích komorách, ten 
 
  etylén pridá do ovzdušia a banány dozrejú. Na tom nevidím nič nebezpečné, alebo chemické, 
 
  alebo zlé. Jednoduchá vec. Poznáme určité procesy a naučili sme sa s nimi narábať. Druhá 
 
  vec je, že sa zomelie niečo, čo ani nevieme, čo všetko a napchá sa to do niečoho, čo už 
 
  ani nie je črevo, nasype sa tam soľ, nasypú sa tam emulgátory, stabilizátory, aby to bolo 
 
  ružové, a predáva sa to ako mäsový výrobok. Alebo sa biela múka zmieša s tým najlacnejším 
 
  a najhorším tukom, veľkým množstvom cukru, všetko to dochutia umelou arómou a predáva 
 
  sa to ako „oplátky s orieškovou príchuťou“. Toto je podľa mňa skutočný problém.
 
  Poďme sa radšej rozprávať o tých knihách.
 
 
  Ešte k tej vašej. Sú tam aj multimediálne odkazy....
 
  Áno, toto je kniha – a to tiež asi škrípe zopár ľudí zubami, že som si to dovolil, ktorá ako 
 
  prvá slovenská kniha má multimediálny charakter.
 
 
  Bola to pre vás výzva?
 
  Ja som si to vymyslel, takže to nebola výzva, bol to výmysel :)
 
 
  Taká osobná. 
 
  Zábava. Bola to inšpirácia, ktorá prišla a bola to zábava to realizovať. V niektorých 
 
  okamihoch aj stres, ale ten sme zvládli. Je to na svete a myslím si, že aj toto bolo prijaté 
 
  celkom dobre. Aj ocenené. Okrem toho, že sú cez knihu prístupné priamo rôzne animácie, 
 
  PDF texty a sety fotografií, povedzme nejakých cvikov, tak kniha obsahuje aj štyridsaťdva 
 
  pesničiek, ktoré sa dajú priamo spustiť a prehrať. A na to je tiež celkom dobrá odozva.
 
 
  Ako sú tu potom ošetrené autorské práva?
 
  Som naozaj veľmi pedantný človek, takže som si to všetko odkonzultoval s právnikmi a je to 
 
  v poriadku. Pretože dávame na pesničky len odkaz.
 
 
  Je to pojaté ako bežný link, ako bežná citácia.
 
  Áno. A preto sa niektorí pýtajú, prečo tam nie je to cédečko. Jednoducho preto, že to by sa 
 
  nedalo zaplatiť, samozrejme.
 
 
  A teraz poďme k iným knihám. Čo práve čitate, ak niečo čítate?
 
  Zvyčajne čítam fakt že veľa. Mám otvorených, alebo rozčítaných niekoľko kníh naraz.
 
 
  Ide to? Ja toto totiž neviem. 
 
  Nemal som s tým problém, pretože zvyčajne sú to úplne iné žánre a obsahy a tak. Ale teraz 
 
  som narazil, pretože medzi knihami, ktoré mám momentálne rozčítané, je jedna, ktorá 
 
  konfrontuje názory Stephena Hawkinga, toho slávneho fyzika a ateistu, ktorému sa v hlave 
 
  veľmi často, zhruba s pravidelnosťou dvadsať rokov mnohé veci otáčajú o stoosemdesiat 
 
  stupňov. On vymyslel čierne diery, ktoré teraz nedávno zase zrušil. Ale to je v poriadku, 
 
  treba počkať, až sa jeho životné dielo uzavrie a potom sa uvidí, kam vlastne dostal. Čiže 
 
  mám rozčítanú túto knihu a súčasne druhú, ktorá zase podobným štýlom konfrontuje 
 
  ďalšieho vedca a ateistu Richarda Dawkinsa. A teraz som si prvý krát uvedomil, že, áno, tu sa 
 
  mi to nejako pletie. Tak som si vravel, že by som asi mal jednu stopnúť, aby som v tej hlave 
 
  neurobil naozaj veľký chaos. Okrem toho čítam niečo historické a tiež Dušana Dušeka aj  
 
  Daniela Heviera. Čítam tiež niečo o tej epigenetike a na Vianoce som dostal aj detektívku – tú 
 
  som ešte neotvoril. Ja som skôr ale na také krátke poviedky, takže znovu som si čítal Zdeňka 
 
  Svěráka. Teraz mi však fakt prevažuje viac odborná, filozofická, politologická, historická 
 
  a taká odbornejšia literatúra, než niečo veľmi zábavné. 
 
 
  V rámci odbornej literatúry potom teda dávate prednosť širokoplošným textom a v rámci 
 
  beletrie poviedkam. Z časových dôvodov zrejme. 
 
  Áno. Tie poviedky sú fajn tak pred spaním:)
 
 
  Tak asi ste ochotný venovať takejto literatúre menej času, aby to nebolo na úkor tej 
 
  profesnej, nie?
 
  Čo ja viem? Nie, neviem. Ale mám za sebou ako decko strašne veľa kníh. Takže tej beletrie 
 
  už som si svoje odčítal. Nevravím, že všetko, ale veľa. Odkedy som sa naučil čítať ako 
 
  šesťročný, v prvej triede, samozrejme. Jedna z prvých kníh, ktoré som čítal, bol trojdielny 
 
  Winnetou. V prvej triede na základnej škole. Rodičia museli neskôr predo mnou z knižnice 
 
  odkladať knihy, lebo stratili kontrolu nad tým, čo všetko čítam. Mali sme tam napríklad 
 
  Solženicyna a podobné veci, tak to radšej schovali, lebo v tej dobe asi nebolo veľmi 
 
  bezpečné, aby ja som hovoril, že som čítal Doktora Živaga ako osemročný.
 
  Takže ja som s tou knihou bol stále, alebo veľmi často. A teraz tá beletria... Je to fajn, 
 
  tie krátke poviedky sú dobré tak pred zaspaním. Alebo na dovolenke niečo. Tú detektívku. 
 
  Možno. Ale zase už som rok a pol nebol, takže tiež sa k tomu veľmi nedostávam.
 
 
 
  Čo sa týka hudby, ja som narazila len na pár tých multimediálnych ukážok, myslím,  
 
  že máte radi takú jemnejšiu, pohodovejšiu muziku. Je to tak? Trafila som sa?
 
  Neviem. Ale áno, som dosť romantický:)  Jasné, je to môj súkromný výber, ktorý sa 
 
  na nič nehrá, len chce byť osviežením a ochutnávkou hudby, ktorá sa v našich rádiách nehrá, 
 
  vôbec. Nemám rád hudbu, ktorá je kakofonická. Len preto, aby som bol zaujímavý? V podstate 
 
  mi nesedí žiadny pre mňa kakofonický zvuk, či už to má techno podobu, alebo to má 
 
  podobu experimentálnej hudby či strašne tvrdého metalu. Ak to nemá melódiu a harmóniu, 
 
  nepočúvam to, bola by to od mňa len póza.
 
 
  (S Mudr. Igorom Bukovským, PhD. sa zhovárala Miroslava Svobodová/Foto: archív AKV)
 
 
 

—————

Späť


Diskusná téma: Rozhovor s Igorom Bukovským

Neboli nájdené žiadne príspevky.

Novinky

07.06.2017 21:23

43. Letná filmová škola bude mať príchuť Švédska.

43. Letná filmová škola bude maž príchuť Švédska.  O tom, že Švéedsko nie je len IKEA a PewDiePie, referuje aj ponuka hostí tohtoročnej "filmovky" Bude medzi nimi Jan Troell, režisér a kameraman Emigrantov, ktorí ani po rokoch nestratili nič zo svojej naliehavosti. Jedno z mála diel so...

—————

25.05.2017 17:42

Vegetariánka: Han Kang

Preklad: Petra Ben - Ari ODEON/2017   Román postavený na troch diametrálne odlišných rozprávačoch, ktorí  sa spoločne upínajú  k  jedinej osobe. K tichej a nenápadnej Jonghje,  manželke prvého z nich. Je pohodlné žiť s niekým, kto je vypočítateľný a...

—————

26.04.2017 22:10

Zapomenutý čert

 https://www.rozhlas.cz/dvojka/stream/_zprava/jan-drda-zapomenuty-cert--1720204Zapomenutý čert Na motívy Jana Drdu napísala Helena Sýkorová Réžia: Dimitrij Durdík Rok výroby: 2006   Keď Jaroslav Novotný v roku 1976 previedol "Dalskabáty" Jana Drdu do televíznej podoby, bola to...

—————

28.02.2017 21:44

Čerň a stříbro

Paolo Giordano /ODEON: 2015/   Nie je to síce žiadna novinka,   ale všetci predsa vieme, že knihy nestarnú... Smutná a ponurá novela Paola Giordana na začiatku prekvapujúco trochu nudí.  Po niekoľkých stranách fádnosti vyvoláva hlúpu otázku, či ju naozaj napísal ten  istý...

—————

13.01.2017 22:06

Iva Bittová: At Home; Indies Scope/2016

Iva Bittová: AT HOME Ak chcete v týchto spomalených dňoch zažiť niečo mimoriadne, skúste to s novým albumom Ivy Bittovej a Čikori AT HOME. Vyjde to však len vtedy, keď netrváte na banálnych texoch, predvídateľnom speve a prchavých dojmoch.  O tom, že si Iva Bittová aj napriek...

—————

06.09.2016 15:36

Rozhovor s Yvonne Sanchez

Po dvoch rokoch od nášho posledného rozhovoru s Yvonne Sanchez sme opäť prevetrali jej kapelu a pokračujúcu spoluprácu s Pedrom Taglianim, ale pozreli sme sa aj na jej premiérové spievanie v češtine... Kdo neverí v multitasking, asi by pozeral, s akou precíznosťou si speváčka pred vystúpením dokáže...

—————

29.07.2016 18:12

O prepojení hudby, tanca a architektúry

Funkcionalistická vila zapísaná v zozname Unesco prešla pred štyrmi rokmi dôslednou  rekonštrukciou. Zasadená do úchvatného priestoru a obklopená slobodne pôsobiacou vegetáciou dnes víta nielen záujemcov o architektúru a unikátne dielo Ludwiga Miesa van Roheho, ale aj milovníkov iných...

—————

22.07.2016 00:17

Pohodový sviatok filmu začína už dnes

Dnes v Uherskom Hradišti štartuje Letná filmová škola s poradovým číslom 42. Organizátori lákajú na fantaskno, domáci muzikál,  ale aj horké európske  komé- die. Aj tento  ročník prinesie distribučné premiéry a predpremiéry,  pestrý denný  program, divadlo, koncerty a...

—————

14.06.2016 19:05

Anna Bolavá: Do tmy (ODEON/2015)

Kniha, ktorá nezapadne prachom   Poďme sa len opatrne dotknúť knihy, ktorá  sa právom ocitla  na literárnom výslní...   Pseudonym  autorky  bytostne  vystihuje  éterickú  a  pritom  ne- smierne   skalopevnú  postavu z jej...

—————

09.02.2016 20:10

Chuck Palahniuk: Tvé překrásné já

  ODEON/2015 Preklad: Richard Podaný    /Návrh obalálky:Ivan Brůha/  O apokalyptickom dôsledku manipulácie s prebudenou ženskou telesnosťou...   Skupiny nezaopatrených špinavých detí s plnými plienkami, invalidi ponechaní sami se- be, Big Apple bez žien, len...

—————


Novinky

07.06.2017 21:23

43. Letná filmová škola bude mať príchuť Švédska.

43. Letná filmová škola bude maž príchuť Švédska.  O tom, že Švéedsko nie je len IKEA a PewDiePie, referuje aj ponuka hostí tohtoročnej "filmovky" Bude medzi nimi Jan Troell, režisér a kameraman Emigrantov, ktorí ani po rokoch nestratili nič zo svojej naliehavosti. Jedno z mála diel so...

—————

25.05.2017 17:42

Vegetariánka: Han Kang

Preklad: Petra Ben - Ari ODEON/2017   Román postavený na troch diametrálne odlišných rozprávačoch, ktorí  sa spoločne upínajú  k  jedinej osobe. K tichej a nenápadnej Jonghje,  manželke prvého z nich. Je pohodlné žiť s niekým, kto je vypočítateľný a...

—————

26.04.2017 22:10

Zapomenutý čert

 https://www.rozhlas.cz/dvojka/stream/_zprava/jan-drda-zapomenuty-cert--1720204Zapomenutý čert Na motívy Jana Drdu napísala Helena Sýkorová Réžia: Dimitrij Durdík Rok výroby: 2006   Keď Jaroslav Novotný v roku 1976 previedol "Dalskabáty" Jana Drdu do televíznej podoby, bola to...

—————

28.02.2017 21:44

Čerň a stříbro

Paolo Giordano /ODEON: 2015/   Nie je to síce žiadna novinka,   ale všetci predsa vieme, že knihy nestarnú... Smutná a ponurá novela Paola Giordana na začiatku prekvapujúco trochu nudí.  Po niekoľkých stranách fádnosti vyvoláva hlúpu otázku, či ju naozaj napísal ten  istý...

—————

13.01.2017 22:06

Iva Bittová: At Home; Indies Scope/2016

Iva Bittová: AT HOME Ak chcete v týchto spomalených dňoch zažiť niečo mimoriadne, skúste to s novým albumom Ivy Bittovej a Čikori AT HOME. Vyjde to však len vtedy, keď netrváte na banálnych texoch, predvídateľnom speve a prchavých dojmoch.  O tom, že si Iva Bittová aj napriek...

—————

06.09.2016 15:36

Rozhovor s Yvonne Sanchez

Po dvoch rokoch od nášho posledného rozhovoru s Yvonne Sanchez sme opäť prevetrali jej kapelu a pokračujúcu spoluprácu s Pedrom Taglianim, ale pozreli sme sa aj na jej premiérové spievanie v češtine... Kdo neverí v multitasking, asi by pozeral, s akou precíznosťou si speváčka pred vystúpením dokáže...

—————

29.07.2016 18:12

O prepojení hudby, tanca a architektúry

Funkcionalistická vila zapísaná v zozname Unesco prešla pred štyrmi rokmi dôslednou  rekonštrukciou. Zasadená do úchvatného priestoru a obklopená slobodne pôsobiacou vegetáciou dnes víta nielen záujemcov o architektúru a unikátne dielo Ludwiga Miesa van Roheho, ale aj milovníkov iných...

—————

22.07.2016 00:17

Pohodový sviatok filmu začína už dnes

Dnes v Uherskom Hradišti štartuje Letná filmová škola s poradovým číslom 42. Organizátori lákajú na fantaskno, domáci muzikál,  ale aj horké európske  komé- die. Aj tento  ročník prinesie distribučné premiéry a predpremiéry,  pestrý denný  program, divadlo, koncerty a...

—————

14.06.2016 19:05

Anna Bolavá: Do tmy (ODEON/2015)

Kniha, ktorá nezapadne prachom   Poďme sa len opatrne dotknúť knihy, ktorá  sa právom ocitla  na literárnom výslní...   Pseudonym  autorky  bytostne  vystihuje  éterickú  a  pritom  ne- smierne   skalopevnú  postavu z jej...

—————

09.02.2016 20:10

Chuck Palahniuk: Tvé překrásné já

  ODEON/2015 Preklad: Richard Podaný    /Návrh obalálky:Ivan Brůha/  O apokalyptickom dôsledku manipulácie s prebudenou ženskou telesnosťou...   Skupiny nezaopatrených špinavých detí s plnými plienkami, invalidi ponechaní sami se- be, Big Apple bez žien, len...

—————