
Petra Hůlová: Macocha (TORST/2014)
22.06.2014 01:47Ak mi v posledných prózach Petry Hůlovej niečo chýbalo (ako ste si tu napokon mohli
prečítať), v Macoche som to našla. Môžeme tomu hovoriť cinknutie, prvopohľadové
ohúrenie, piata chuť.
Kniha sa číta asi tak, ako v nej plynú autorkine myšlienky. Rýchlo a eruptívne. Ideálne by
bolo dať si ju v jednom kole a potom nad ňou v nejakom zvukoprázdnom priestore
hĺbať. Dobrať sa druhého konca, dočítať ju aj v sebe.
Hoci je tu hlavnou postavou úspešná autorka "lepkavých" románov pre ženy, Macocha
by v knižnici jej čitateliek zahniezdila asi len omylom. Pre človeka, ktorý v čítaní nepre-
feruje červenú, je nezdolateľný naivný román, milovník extrémnej romantiky zase
nezdolá prózu, v ktorej sa konflikt týchto dvoch svetov písania s nadhľadom rozoberá.
Aj na to je treba myslieť, ak máte pocit, že predchádzajúci odsek, ktorý sľubuje
plynulé čítanie, nekorešponduje s ďalšími riadkami, ktoré skutočným čitateľom
červenej knižnice neodporúčajú knihu o jej zákulisí.
Už sme si povedali, kto je hlavnou postavou. Bez ohľadu na to, čo má táto spisova-
teľka braku odpité, je možno najuhrančivejší jej pozorovateľský záber. To, ako v nie-
koľkých vetách sfúkne hovorovým jazykom tému s veľkým esejistickým potenciálom
a bez veľkých rečí vystihne jej gro. A pritom je to stále šialený monológ alkoholičky,
ktorá až chaoticky opúšťa témy a svoje teraz sústavne kríži so svojím vtedy.
Ale pozor, nie tak nepremyslene a náhodne, ako by sa pri nedbalejšom čítaní mohlo
zdať. Aj zdanlivo opustené a nedokončené témy sa v jej nehoráznom myšlienkovom
vodopáde vracajú späť. To už má však pod palcom autorka tejto autorky.
Petra Hůlová veľmi plasticky vystihuje neutešenosti všedného dňa všednej ženy, ktorá
má síce pozastaveniahodný zdroj obživy, o to viac ju ale zasahuje nutný kolobeh po-
vinností matky a údržbárky domácnosti. Je tu (až príslovečná) susedka Blažková, ktorá
sa jej s ctižiadosťou otrávených a nemilovaných žien vyhráža sociálkou. Z hľadiska
susedského ostrozraku je totiž zjavné, že spisovateľka plní svoje povinnosti pomerne
nekonvenčne, čiže neuspokojivo.
Sú tu jej muži, jej deti - malé i dospelé, obťažujúce i postrádané. Každý je niečím
iný, všetci však majú podobné ukázňujúce pripomienky, podobné výstražné vetičky.
Aj preto po celý čas tušíte, že by mali byť naplnené...
Petra Hůlová má v zásobe kvantá prirovnaní, a to až také, že na ne na začiatku
ani nestačíte s dychom. Dokáže byť vysoko obrazná a rovnakou mierou aj vtipná.
Dokonca aj tam, kde by si to človek z opatrnosti nedovolil. Napríklad keď hovorí
o svojej zdvihnutej sukni, o sukni malého dievčaťa, ktoré nedostalo výstražný
signál v podobe ponúknutého cukríka, a preto ani nemalo dôvod neposlúchať,
je to v súvislosti s castingom na film so Sagvanom Tofim. Takže nemôžete
nemyslieť na to, ako ďaleko siaha autorkino psychologické uvažovanie, keď
príde na chýbajúce cukríkové memento, a je to naozaj horké čitateľské sústo,
a zároveň sa neusmievať nad nápadom zavliecť do spomienky ikonickú postavu
Mr. Tofiho. Hůlovej je skrátka temný humor vlastný asi tak ako metaforickosť
a sarkazmus. Podobných miest je tu teda viac.
Skákanie do záchrannej siete, vysvetlenie modrín sociálnej pracovníčke, príprava
detí na "rekreačný pobyt" v detskom domove, neotrelé techniky ich umlčovania...
"...a jestli je lepší vysypat do kýble patnáct balení velkých lentilek (stačí
na dvě až tři hodiny klidu, je to prověřené), do aleluja nechat běžet v televizi
dětské pořady, nebo tu smečku zpohlavkovat, záleží na tom, zda jim
přejete špatné zuby, špatné oči nebo základy lidské slušnosti."
Machocha má množstvo úžasných momentov. Balkónové scény, bezprostredné
spiklenectvo s "feťáckou" komunitou, opileckú sebadeštrukciu, spisovateľský
egoizmus, kapitolu T. K.
A nebola by to Petra Hůlová, keby nepodráždila konzervatívneho čitateľa náložou
perverzity a vulgárnosti. Bohemistka Markéta Kittlová v relácii ČT
Jasná řeč Josefa Chuchmy kritizuje (okrem iného) práve množstvo použitých vulga-
rizov, ktoré jej pripadajú nefunkčné, alebo až nekompatibilné s postavou spisovateľky,
ak som to správne pochopila. V tejto súvislosti si dovolím poznamenať, že vulgarizmy síce
evokujú skôr ľahké ženy (=Umělohmotný třípokoj), čo však neznamená, že by spisovateľky
tieto slovné barličky používali len v ohrození zdravia a cnosti.
Ale áno, Hůlovej provokačné "údenie" už môže niekomu pripadať ako veľmi
nevkusný prvý plán. A niekde inde je iná várka čitateľov, ktorá si presne to isté
slovné dráždenie zvesela užíva. Rozloženie emócií je podobné ako v prípade
kritika a kritika. Ženy a muža. Dvoch konzumentov, čo výborne vystihla televízna
debata, ktorú naozaj odporúčam. Spoločne s knihou Macocha.
A som si istá, že ma za to veľa ľudí nepochváli. Skôr by som stavila na prevahu
tých, ktorí by ma za tento tip odmenili inzultáciou.
Miroslava Svobodová
—————
Diskusná téma: Macocha
Neboli nájdené žiadne príspevky.