K smrti odsouzený uprchl
1956
Kapsář
1959
Výborný dramaturgický počin - uviesť tieto dva filmy za sebou. Hoci v jednom ide o útek
z väzenia a v druhom o umenie vreckovej krádeže, obidva na seba navzájom významne od-
kazujú. Robert Bresson raz niekde povedal, a budem ho len parafrázovať, že kým príbeh
väzenského zbeha končí na slobode, druhý film končí vo väzení. Človek z najpovolanejších,
Mylène Bresson, ktorá sa postarala o úvodné slovo pred každou projekciou, na adresu
týchto dvoch snímok povedala, že si sú a zároveň nie sú podobné. V prvej nie sú žiadne
ženy, no v druhej jedna, pre dej významná, žena je. To by bol rozdiel. Podobnosť je
v metóde, ktorou dosiahol to, čo dosiahnuť chcel, požičiam si vysvetlenie pani Bressonovej,
podľa ktorej sa Bresson vo svojich prvých filmoch hľadal, no až vo filme K smrti
odsouzený uprchl sa našiel...
V tomto uusporiadaní boli príbuzenské črty filmov ešte oveľa zreteľnejšie. A nejde
len o monologizované komentovanie či predkomentovanie obrazu, ale aj o solitéstvo a
akúsi bezočivosť a určitý cynizmus oboch postáv. Keď vidíte jedného, ako do skrýše
za posteľou schováva lup, musíte myslieť na druhého, ktorý vo väzenskej cele skrýva
dômyselne vyrobené pomôcky k úteku. Keď vidíte pokojné, sústredené a obratné ťahy
jedného, musíte si vybaviť obratnosť druhého. Keď zatajíte dych s jedným, spomeniete
si na to, ako ste ho zatajovali s inou mužskou postavou v inom príbehu.
A aj keď M. Bresson povedala, že Kapsář/Pickpocket je film o láske, našli by ste ju tam,
ale opäť netradične, odstrčene a nenápadne naznačenú a prehlušenú ladným baletom zlo-
dejských rúk, presnosťou, detailnosťou, technickou vycibrenosťou, ktorá vystihuje aj
snímku K smrti odsouzený uprchl. A rovnako ako hovorí väzeň o svojich plánoch na útek,
zlodej sa pred nesprávnymi ľuďmi rozhovorí o vyvolenosti určitých jedincov a oprávnenosti
nepredložených činov. A tu sa rozídeme, lebo prvého z nich spoluväzni podržia, druhý
si však svoju urečnenosť a neopatrnosť odnesie, aby až vo väzení objavil nové a iné obzory.
Nezveličujúci režisér s prostým, precíznym a čistým štýlom, ktorý si pre svoje postavy
vyberal maniermi nezaťažených nehercov, bude dnes (30.7.) na programe LFŠ opäť
dvakrát, hoci trochu nešťastne - v jednom čase. O jedenástej prebehne v Kine Hvězda
projekcia filmu Muška a súčasne v Kine Reduta 2 hodinová beseda s M. Bresson.
/Miroslava Svobodová/