Jaroslav Rudiš je aktívvny spisovateľ, istým spôsobom germanofil, chladnoslovný i metaforický,
súčasný i retro. Aj vďaka tejto zmeske majú jeho výpovede viacgeneračný dopad. Len málo
spisovateľov, ktorí stoja za vážnejšiu reč, sa môže pochváliť podobnou popularitou. U nás je to
možno Michal Hvorecký, ktorý komunikuje so svojím čitateľstvom s podobným nasadením
ako Rudiš, nehovoriac o tom, že si tiež rozumie s nemeckým jazykovým prostredím.
ČRo Vltava, ktorá je u nás vďaka svojmu literárnemu a hudobnému repertoáru na návšteve
pomerne často, ponúka na stiahntie balík troch Rudišových poviedok z cyklu Café
Cantona (réžia: Aleš Vrzák/ rok výroby: 2009). Čítania sa ujal sám autor, ktorý možno nemá
dikciu člena Činohry Národného divadla, o to viac svojím dôverným autorským dotykom
evokuje klasickú čítačku.
Granát, Střepy a Noc, kdy umřel Majkl. Tri poviedky s minimálnou stopážou. Dokopy vydajú
za jeden Večerníček. Všetky tri svojím spôsobom dojemné a pritom rôznorodé, ako to už
chodí s príbehmi, ktoré sa preberajú a odohrávajú medzi popíjaním v bare. Tieto však majú
svoju váhu a nepopiereateľne efektný záver - najmä prvé dve.
Zabehnete si v nich do minulosti plnej nezameniteľných rekvizít, zamyslíte sa a na záver si
možno zopakujete Jacksonov Moonwalk a uvedomíte si, že to nie je tak dávno, kedy vám
správa o smrti tohto napodobovaného a nenapodobiteľného muža pripadala ako nevkusná
novinárska kačica.