
Good Joke
03.02.2014 23:28Alebo drobné nazretie „pod sukne“ jednej učebnice – ambicióznej, kreatívnej,
podnecujúcej pátranie po ďalších obzoroch, interaktívne napojenej na elektronické
zdroje (tie sa síce štatisticky nezaujímavému počtu respondentov nedarí stopercentne
uviesť do obehu, to je však pre tento text irelevantné).
PRÍRODOVEDA pre štvrtý ročník ZŠ (RAABE) ma na viacerých miestach zaskočila
neprimeranými požiadavkami na cieľovú skupinu, ale aj predmet ako taký.
Dajme si aspoň jeden konkrétny, ale o to žiarivejší a symptomatickejší príklad.
Deti, od ktorých sa priridzene očakáva, že boli významne zasvätené do mechanizmu
básnenia, nehovoriac o okrajových úletoch poézie, hoci ešte netušia ani len to,
že existuje nejaký podmet, prísudok a prívlastok, majú splniť túto pôvabnú úlohu:
zložiť cinquain na slovo Slnko. Aby zistili, čo taký cinquian je, s veľkou pravdepodobnosťou
siahnu po Wikipédii (v tomto prípade www.wikipedia.sk), ktorá ich múdro poinformuje, že:
"Cinquain je päťveršová báseň.
Prvý verš je silno príznakové podstatné meno.
Druhý sú dve prídavné mená, ktoré 1. verš modifikujú, dávajú mu jedinečnejšie
vlastnosti.
Tretí verš dynamizuje celú báseň, sú to tri slovesá. Posúvajú podstatné
meno do zaujímavých situácií.
Štvrtý verš je nosný. Vyjadruje postoj autora, pripravuje báseň na pointu/ variuje
pôvodný význam prvého verša. Skladá sa zo štyroch slov. Autor musí uvažovať nad
výberom slov a ich skrátenou významovou kombináciou.
Piaty verš je opäť podstatné meno, ktoré určitým spôsobom, metaforicky, súvisí
s tým prvým. A tak uzatvára celú báseň - /prirovnanie, metaforu/ do celku...
Posledný verš – slovo je pointou, ktorá vytvára určitý estetický zážitok.
Šablóna na cinquain:
- verš - Podmet
- verš - Prívlastok, prívlastok /vyjadrený prídavným menom, zhodný/
- verš - Tri prísudky /slovesné nerozvité holé/
- verš - Kompozícia /predmetová resp. príslovkového určenia/
- verš - Podmet - /´metamorfovaný´ podmet z 1. verša/"
Krásny námet na domácu úlohu pre deväť – desaťročné dieťa, ale aj rodiča bez
veršotepeckého talentu. Na druhú stranu, keď si uvedomíme, ako mu pomôže
rozvinúť prírodovedný záber, gigantický aplaus pre vysoko kreatívnu autorskú skupinu
by nebol celkom od veci...
Pokračovanie nabudúce.
Dodatok: prvá veta článku neobsahuje ani zrnko irónie.
Miroslava Svobodová
—————