Skupiny nezaopatrených špinavých detí s plnými plienkami, invalidi ponechaní sami se-
be, Big Apple bez žien, len sem - tam nejaká gerontná príslušníčka rodu či predpuber-
tálne dievča, inak nič.
Ženy sa zhlukujú jedine pred veľkým ružovým obchodom, v ktorom dostanú výrobky
z radu Tvé překrásné já. Nie sú to už ženy v pravom zmysle tohto pojmu. Sú to krajne
závislé a vyprázdnené bytosti, ktoré potrebujú svoju dávku. Už prvý kontakt s vecičkami
z radu Tvé překrásné já bol ortieľom nad ich rodinou, spoločenskými vzťahmi, nad akou-
koľvek zodpovednosťou. Ženy postihnuté tým, že "sa" takzvane objavili, a tu sa ponúka
úsmevné porovnanie s treťotriednymi The Vagina Monologues (Eve Ensler hádam od-
pusti), sa zo seba razantne vytrácajú.
"Oči se jim třpitily a byly skelné a hluboko zapadlé pod obočími. Šaty ztěžklé zaschlým
potem na nich bezvládně visely. Rty měly povadlé. Přesně ty sebevědomé, uvolněné
dámy, které si před pouhým týdnem vykračovaly po Union Square." (141)
Takto vyzerá Palahniukova šialená vízia dokonale prepracovaného experimentu so za-
nedbávanou anatómiou ženy. A ako taká je ďalej marketingovo využiteľná vo väčšom
rozsahu. Roky používané produkty renomovaných značiek sa prestávajú predávať na
úkor produktov od DataMicroCom, čo je spoločnosť Linusa Maxwella, ktorý má celú ka-
taklizmu na svedomí. DataMicroCom v krátkom čase ovládne trh a z muža urobí napro-
sto postrádateľnú figúrku s nulovou nominálnou hodnotou.
Tak ako ľudia z mäsa a kostí nezodpovedajú normám virtuálnej zóny a sprostredkovaný
vizuálny zážitok je často preferovaný pred reálnym, ženy tohto príbehu majú svoje ne-
bezpečné ružové vážky. Vďaka nim kvitnú a následne ničivým tempom vädnú. Keď Pa-
lahniuk hovorí o návyku na vzrušenie, poukazuje aj na pravú tvár faktu, ktorý v knihe
genderovo otočil.
"Celou generaci mladíků uchvátilo a omámilo lákadlo sexuálního vybití bez lásky, takže
propadali trhlinami ve společnosti až na dno. Dřepěli někde v suterénech prolezlých
skrz naskrz pachem jejich zábav a nijak je nezajímalo, že by mohli udržovat skutečné
vztahy s opravdovými partnerkami." (147)
Palahniuk používa s ironickým zubením značky, mená, vtipné analógie s romantickými
upírskymi ságami. Zo svojej autorskej pozície sa smeje všetkému, čo si z ponuky dneš-
ného sveta vyberie. A aj keď sa smejete s ním, zároveň vás v hrudníku zovrie jeho str-
hujúca schopnosť uchopiť realitu za jej najpálčivejšie konce.
Ale áno, logicky to častokrát škrípe, Palahniuk preháňa s takou mierou, aká je mu vlas-
tná. To, že tu niektoré rovnice nevychádzajú, je skôr otázkou prijateľnej parodickej nad-
stavby, ako uvažovania nad tým, že autor niečo nedomyslel.
Milovník nechutností sa nezaprel ani v tomto svojom románe. Ak sa úvodné anatomické
"tutorialy" so zábavne vedeckou popisnosťou javia ako únosné, posunom v deji sú iné
drobnokresby také prepísknuté, že hranicu únosnosti značne prestupujú. V tejto kategó-
rii zaslúžene víťazí výučba na vrchole Mount Everestu. Mystička Bábá Šedovousá pre-
sahuje najperverznejšie možné predstavy o tom, čo je "eklig".
Ešte sme si však nepovedali nič o Penny, úhlavnej postave tohto "ružového" príbehu.
Napokon, prečo neprenechať metamorfózu tuctovej mladej ženy z davu na hýbateľku
dejinami na čitateľovi?
/Miroslava Svobodová/